День 1
19:00-20:30
Джеффрі Ґанзел, доктор педагогічних наук, керівник ICDL
День 2
18:00-18:50
Наталія Яшуніна, психолог, DIR-експерт
Доповідь присвячена дослідженню і осмисленню переваг і ресурсів підходу DIRFloortime. Які можливості, сильні сторони й потенціали відмічають спеціалісти? Як проживається досвід терапії родиною? Що DIRFloortime може запропонувати дитині?
Доповідь дозволить батькам ближче познайомитись із підходом DIRFloortime. Спеціалісти зможуть дослідити позитивні чинники терапії, що створюють додаткові внутрішні опори в процесі підтримки родини.
19:00-20:30
Бет Остен, ерготерапевт, доктор філософії у сфері розвитку немовлят і маленьких дітей
Ця презентація буде зосереджена на моторних труднощах, які часто зустрічаються в дітях з аутизмом, та на впливі цих моторних труднощів на соціальну комунікацію та емоційну й поведінкову регуляцію.
Презентація буде корисною для батьків і фахівців, особливо фахівців тих професій, які не спеціалізуються на розумінні обробки сенсо-моторної інформації, – вони зможуть краще зрозуміти, як помічати моторні труднощі, що можуть перешкоджати соціальній комунікації та регуляції, та як підтримувати дитину.
День 3
18:00-18:50
Оксана Вишневецька, дефектолог, спеціаліст DIRFloortime 203 рівня
Мама – ключова особа в розвитку дитини
Розвиток/навчання – в чому різниця
Фахівець – провідник і партнер, а не "виконавець замість мами"
Співналаштування, присутність мами
Від спостерігача до співучасника
Турбота про ресурс мами
19:00-19:50
Раїса Капаруліна, логопед, дефектолог, корекційний педагог, спеціаліст DIRFloortime 202 рівня
Слухачі познайомляться з фрагментами відеоматеріалів гри за участю хлопчика, який не використовує мову для комунікації (5,3), має труднощі зі сприйняттям і обробкою вербальної інформації.
Буде можливість простежити зародження символічної гри на базі сенсорної: появу і розширення емоційних ідей, вибір символів-замінників, особливості знаходження дитини в полі ініційованої нею теми гри.
Подумаємо разом над питанням: «Чому можливе повернення дитини від символічної гри до сенсорної?»
20:00–20:50
Валерія Шаповалова, доросла аутистка з РДУГ, досвід роботи з аутичними дітьми – 4 роки
Конфлікт систем: Аутична потреба в жорсткій рутині вступає в конфлікт з імпульсивністю та неорганізованістю, викликаними РДУГ
Труднощі саморегуляції через гіпочутливість
Труднощі комунікації, викликані алекситимією
День 4
18:00–18:50
Ярослава Худенко, психолог, DIR-експерт
Як DIR розуміє розвиток і як Флортайм втілює це в практику
ФЕЗР – це інструмент для розуміння розвитку дитини й розробки індивідуальних цілей втручання
В доповіді охарактеризуємо та надамо приклади кожної із шести базових здібностей, розглянемо, як вони проявляються в ранньому дитячому, підлітковому і дорослому віці
Модель ФЕЗР має багато нюансів й тонкостей. Ілюстративний матеріал і приклади з практики допоможуть батькам поглибити своє розуміння кожної базової здібності. Також доповідь буде цікавою для слухачів, що хочуть ознайомитися з основами підходу.
19:00-19:50
Валерія Костецька, психолог, спеціаліст DIRFloortime 203 рівня
Які кордони існують у флортайм
Кордони та ФЕЗР
Як екологічно виставляти кордони, щоб це було про розвиток, а не травмування
Слухачі зможуть отримати більш глибоке розуміння кордонів та як вони пов'язані з розвитком дитини.
День 5
11:00-12:30
Мехбубе Тунджер, логопед, DIR-експерт, доктор філософії у сфері логопедії
Комунікація – це більше, ніж просто мовлення; слова самі собою не гарантують справжньої взаємодії
Нашим фокусом має бути розвиток комунікативних навичок, а не тільки відтворення мовлення
В результаті закріплення комунікативних навичок функціональне мовлення виникне природним чином
Справжній прогрес вимірюється не кількістю слів, а глибиною взаємодії та контакту
Слухачі навчаться відрізняти мовлення від справжньої комунікації та дізнаються, що слова не завжди означають, що взаємодія є значущою. Вони дізнаються, як фокус на комунікативних навичках, як-от спільна увага, емоційний обмін і реципрокність, лежить в основі функціонального мовлення. Практичні приклади проілюструють, як ця зміна в погляді може трансформувати і аналіз, і інтервенцію.
Ця презентація буде особливо корисною логопедам, психологам, вчителям і батькам, які працюють з чи піклуються про дітей з відмінностями у розвитку. Вона допоможе спеціалістам чіткіше сформувати цілі своєї інтервенції та допоможе батькам не фокусуватися на кількості слів, які дитина продукує, а натомість зосередитися на сприянні справжньому спілкуванню та контакту.
18:00-18:50
Ірина Філоненко, лікар, психотерапевт, DIR-експерт
Коли дитина народжується, вона починає отримувати величезну кількість стимулів (інформації) від зовнішнього світу через свої органи чуття і сенсорні системи. Ця інформація є основою для розвитку нервової системи дитини та її успішного психоемоційного розвитку. У дітей з РАС сприйняття і обробка цієї інформації має певні відмінності, що значно впливають на процеси дозрівання нервової системи і на загальний розвиток.
Майже всі нейровідмінні діти мають труднощі з сенсорною інтеграцією – з тим, як нервова система отримує ці стимули, як обробляє цю інформацію. І це напряму впливає на індивідуальний профіль дитини і на те, як вона буде розвиватися.
Унікальною рисою Флортайм підходу є те, що сенсорна інтеграція є невідʼємною частиною нашої взаємодії з дитиною для підтримки природних етапів її психоемоційного розвитку.
Ми розглянемо, коли починають розвиватися сенсорні системи дитини, починаючи з внутрішньоутробного періоду, і яке значення вони мають для розвитку. Познайомимося з функціонуванням сенсорних систем нейровідмінних дітей і як це впливає на формування індивідуального профілю дитини. Також зрозуміємо, як саме Флортайм допомогає сенсорній інтеграцііі всієї інформації, яку дитина отримує через органи чуття і сенсорні системи.
19:00–19:50
Олександра Генделєва, медичний психолог, спеціаліст DIRFloortime 202 рівня
Особливості застосування DIRFloortime у роботі з нейровідмінними підлітками, особливості підліткового віку
Погляд на розвиток через ФЕЗР у підлітковому віці та врахування сенсорних відмінностей
Як виглядає практика: формати сесій і ключові принципи роботи
Слухачі зможуть дізнатися, з якими типовими труднощами стикаються нейровідмінні підлітки, як для цього можна застосовувати Флортайм, які особливості і практична ефективність у роботі цього підходу, почути випадки з практики.
20:00–20:50
Лілія Гузюк, психологиня, спеціалістка DIRFloortime базового рівня
Історія створення карток на основі практики
Чому картки можуть бути корисними для дітей та як грати ними з опорою на філософію Флортайму
Використання карток у роботі з дітьми, ціль, сенси та способи вибудовування взаємодії та ігор
Власний досвід: використання карток у психотерапевтичній практиці з дітьми
Слухачі здобудуть інструмент, який може допомогти дітям, з якими вони працюють, розвивати емоційні здібності.
День 6
16:00-17:00
Анна Дерюга, доросла аутистка, адміністраторка груп "Спитай аутиста" та "Аутизм по-дорослому"
Авторська класифікація сенсорних подразників по всіх органах чуття (слух, зір, нюх, доторк, смак, відчуття власного тіла всередині та в просторі) із наочними прикладами
Авторська класифікація когнітивних подразників, присутніх через особливості робочої пам'яті та монозадачність, із наочними прикладами
Як розпізнати перевантаження до зриву: перевантаження моментальне (тригер-реакція) та послідовне (довге накопичення, а потім вибух)
Особливості зривів (мелтдаунів) за схильності до агресії: як діяти, якщо зрив уже почався, як запобігти або пришвидшити стабілізацію
18:00-18:50
Анна Породко, спеціаліст DIRFloortime базового рівня, мама аутичного хлопчика
Ідентичність як феномен та її зв’язок із нейровідмінністю
Вплив ставлення дорослих на формування внутрішнього образу себе та відчуття власної цінності у дитини
Як сприйняття транслюється через дії, слова та невербальну комунікацію та визначає рішення й вибір дитини
Прийняття чи неприйняття нейровідмінності як фактор, що впливає на всі сфери життя дитини
Відмінності ролей батьків і терапевтів у становленні самосприйняття дитини
Світогляд дорослих як основа вибору терапії та підходів до навчання
Рух за нейрорізноманіття: світоглядні засади та принципи справжньої інклюзії
Для спеціалістів буде цікаво переосмислити роль терапевта не лише як фахівця, а й як носія певного світогляду, який впливає на ідентичність дитини. Можуть стати зрозуміліші принципи руху за нейрорізноманіття та як вони можуть інтегруватися у щоденну практику.
Батькам доповідь допоможе зрозуміти, яку силу мають слова, дії та навіть невербальні сигнали у формуванні самооцінки дитини. Покаже, як їхній світогляд і ставлення можуть стати фундаментом для впевненості дитини у майбутньому. І загалом слухачам може бути цікаво дізнатися, як формування ідентичності дитини пов’язане з прийняттям нейровідмінності та як світогляд дорослих впливає на якість інклюзії. Доповідь поєднає теоретичні засади з практичними прикладами для щоденної роботи з дітьми.
19:00-20:30
Розмарі Вайт, ерготерапевт, DIR-експерт, senior faculty в Profectum
Усвідомлення впливу зовнішнього середовища на обробку сенсорної інформації щомиті
Як це усвідомлення підтримує співрегуляцію щомиті
“The 5 C’s” – Комфорт, Компетентність, Впевненість, Контроль, Комунікація
Слухачі дізнаються про:
Зв’язок мозок-тіло
Численні фактори зовнішнього середовища, які ми маємо враховувати з точки зору обробки і модуляції сенсорної інформації
Зв’язок між тим, що надходить із зовнішнього середовища (екзогенний вплив), і тим, що сприймається і обробляється людиною (ендогенний вплив)
Екзогенний вплив із зовнішнього середовища змінюється щомиті
Ендогенний вплив відображає обробку тілесних процесів
Як підтримати відчуття безпеки
Презентація буде корисною батькам, спеціалістам, вихователям тощо, оскільки вона сприятиме повноцінному розумінню поведінки та обробки сенсорної інформації
День 7
19:00-19:50
Наталія Савонова, дитячий психіатр, спеціаліст DIRFloortime базового рівня
20:00-21:30
Джошуа Федер, дитячий і сімейний психіатр, senior faculty в ICDL і Profectum
Депресія є коморбідною до багатьох інших діагнозів
Депресія за аутизму може бути гострою та навіть загрожувати життю
Починайте свій індивідуалізований аналіз з погляду на умови, в яких пацієнт знаходиться: сім'я, школа та громада
Ця презентація буде корисна як спеціалістам, так і членам сім'ї. Учасники зможуть:
описувати, як депресія проявляється в щонайменш трьох нейропсихічних захворюваннях;
приорітизувати головні частини біопсихосоціального аналізу;
пояснювати, чому краще починати не з фармакологічного підходу, а з чуйних турботливих підходів у випадках депресії в аутистичних і неаутистичних дітей і підлітків.
День 8
18:00-18:50
Ярослава Худенко та Ірина Філоненко, DIR-експерти
А що робити, якщо мешканці села відноситься до вас як до чужинців?
Поговоримо, як біопсихосоціальна модель допомагає батькам нейровідмінних дітей зберігати своє ментальне здоров’я, знаходити ресурс й кола підтримки, комунікувати й відстоювати права своєї дитини й робити містечко дружнім для всіх.
Надамо "велику картину" щодо проблеми подвійної емпатії та необхідності для аутичних родин бути "видимими", батькам – важливість кіл підтримки, познайомимо зі стратегіями, які допомагають комунікувати з оточенням і відстоювати права дитини, фахівцям – допомагати створювати простори підтримки.
Представимо реальні кейси різних ситуацій із життя, які можуть виникати у соціумі, та представимо наш погляд на екологічне вирішення цих проблем.
19:00-20:30
Колетт Раян, DIR-експерт, доктор філософії у сфері розвитку немовлят і маленьких дітей
Навіщо застосовувати домашню програму, як її застосовувати, що в неї входить.
Батькам буде корисно дізнатися, що ця програма є доступною та може підтримати їх на їхньому шляху. Також спеціалістам буде важливо дізнатися, що можна допомогти батькам застосувати домашню програму, коли особисті зустрічі неможливі.
20:30-21:20
Анжела Заєць, психологиня, гештальт терапевтка і супервізорка, DIR-експерт
В чому полягає батьківська турбота? Корисна їжа, багато іграшок, приватний садок, елітна школа...? Теплі стосунки? Багато часу разом з дитиною? Багато спільної уваги, задоволення? Повага до почуттів дитини? Розуміння індивідуальних відмінностей? Вміння спів-налаштовуватися?
Що ми обираємо: функціональну турботу або ніжний емоційний зв'язок, на який завжди можна спертися і який стає основою в процесі формування особистості?
Хто турбуватиметься про того, хто турбується про дитину? Виснаження та брак ресурсів батьків: як вийти з замкненого кола?
В чому різниця між "створювати умови для розвитку" та "навчати"?
Важливі моменти, на які дорослим потрібно звертати увагу перш за все при вихованні дитини
Наскільки є важливим альянс фахівців та батьків. Як відсутність альянсу впливатиме на результати флортайм-терапії
Підтримка батьків – обов'язкова складова DIR (навчальні курси, батьківські групи, регулярний коучінг)
Батьки та спеціалісти відчують суттєву різницю між "корекцією" та "розвитком". Зможуть більш глибоко відчути власний вплив на розвиток дитини.
21:20-21:30